Ofte stillede spørgsmål (FAQ)

Her finder du svar på ofte stille spørgsmål i eibabo® stores.

Told, skatter udland

Køb uden moms hos eibabo® inden for EF?

Hvis du registrerer dig som erhvervsdrivende inden for EU med et gyldigt VAT-ID hos eibabo® og varerne skal leveres uden for Tyskland men inden for EF, så handler det om en afgiftsfri levering inden for Fællesskabet, som iht. tysk momslov (UstG) er afgiftsfri.

Ved et CVR-nummer, der er blevet bekræftet som værende korrekt, kræves angivelse af virksomhedens navn. Der gennemføres altid en yderligere manuel kontrol inden ordre- og leveringsbekræftelse. Evt. stilles yderligere spørgsmål vedrørende varens modtager eller dens befuldmægtigede. På grund af vores opsynspligt og forpligtelse til at vise omhu og samvittighedsfuldhed, skal vi gemme disse oplysninger. Den person, der er beføjet til at handle på virksomhedens vegne erklærer med angivelsen af VAT-ID'et udtrykkeligt anvendelsen af § 6a (1) nr. 3 i den tyske UStG, A. 42 k (2) ifm. A. 42 c (3) UStR-2008 (momspålæggelse ved erhvervelse inden for Fællesskabet). Hvis der ikke svares på yderligere spørgsmål fra os til VAT-ID'et, faktureres automatisk med moms.

1
Er told og skatter inkluderet i eibabo® leveringer til EFTA- eller tredjelande?

Udelukkende DHL fortoldningsgebyret (postfortoldningsgebyr) er hos eibabo® allerede inkluderet i forsendelsesomkostningerne "DHL International" og "DHL Express".

Ellers er ingen told, skatter (f.eks. importmoms) eller andre gebyrer i importlandet fra EFTA- eller tredjelande indeholdt i vores samlede omkostninger, de skal generelt afholdes af kunden selv, og evt. oplysninger for det pågældende toldland indhentes hos DHL.

Toldlandenes told- og importbestemmelser er meget forskellige. Oplysninger om fakturering kan her kun fås i selve modtagerlandet hos toldmyndighederne eller det pågældende forbundskontor for udenrigshandel (Bundesagentur für Außenwirtschaft).

1
Hvordan fungerer toldbehandlingen hos eibabo®, og hvilken told skal jeg betale?

Hvert enkelt land opkræver forskellige gebyrer, afhængig af varens klassificering (toldtarifnummer). Ved alle transaktioner med levering til udlandet (tredje- og EFTA-lande) identificeres produkterne via et toldtarifnummer, som ved eksport er ottecifret og ved import har elleve cifre. På grund af kodningen kan varer (serviceydelser er udelukket) i næsten hvert land klassificeres entydigt af toldmyndighederne, således kan toldmyndigheden registrere dem skattemæssigt eller oprette statistikker over varestrømme. Uden et toldtarifnummer kan en vare ikke eksporteres til EFTA- eller tredjelande. Hvert enkelt land har også forskellige regler mht. toldfritagelse.

Hvert enkelt land har standard toldsatser, som gælder for import af varer. Der findes også såkaldte præferencetoldsatser, som anvendes under bestemte forudsætninger og som regel er meget lavere end standard toldsatsen.

Om varerne er præferentielle eller ikke, er f.eks. afhængig af varernes oprindelse og om der findes præferenceaftaler mellem EF og importlandet, f.eks. findes sådanne aftaler med EFTA-staterne Norge, Island, Schweiz og Liechtenstein. Import med præferencetoldsats, som hyppigt er på 0 %, bevilges, hvis den importerede vare er et oprindelsesprodukt iht. præferenceaftalen. Dette er kun tilfældet, hvis varen helt igennem er fremstillet eller forarbejdet i aftalepartens land eller territorie.

eibabo® er et foretagende under eibmarkt.com GmbH. eibmarkt.com GmbH er en af de få eksportører i denne branche, der er godkendt af det tyske toldvæsen. Tolden kontrollerer flere gange om året, at alle kriterier overholdes. eibmarkt®.com GmbH er koblet på AEB GmbH's datacenter og agerer iht. den af den tyske forbundsskattedirektion (Bundesfinanzdirektion) certificerede ATLAS-metode. Med vores egen digitale toldbehandling kan vi hurtigt og ubureaukratisk iagttage og påvirke processer. Vores medarbejdere er omfattende uddannet på dette system og taler flere sprog for at kunne svare på internationale kundeforespørgsler.

Det betyder, at vi fremskaffer alle varedokumentationer (oprindelsescertifikater, varecertifikater, præferencedokumentationer, andre påkrævede ledsagedokumenter i importlandet), der er nødvendige til eksporten, så du får bedste komfort og sikkerhed. Desuden deklareres hver vareforsendelse faglig korrekt, så du som kunde ikke har unødvendigt ekstra arbejde og problemer med posten og tolden.

1
Findes der en eksempelfaktura for eibabo® leveringer til Schweiz?

Ved forsendelse af en eibabo® pakke med DHL INTERNATIONAL OELLER DHL EXPRESS er toldbehandlingsgebyret (post-toldbehandlingsgebyr) og udgifterne allerede inkluderet i prisen, dvs. modtageren debiteres ingen forevisningsgebyr og ingen kontogebyr / risikogebyr. Hvis der på grund af varens type eller varens værdi skal betales importmoms eller told, så afregnes de beregnede afgifter forud mellem DHL Schweiz og den schweiziske told og debiteres senere som følger:

De forfaldne afgifter faktureres kun, hvis modtageren entydigt kan identificeres som erhvervskunde. Kunden modtager pakken direkte, fakturaen sendes på et senere tidspunkt For fakturering beregnes en forskudsprovision på 2 % af afgiftsbeløbet moms plus told, mindst 2 CHF, medmindre modtageren uformelt har autoriseret DHL Schweiz (uformel registrering) til, at alle import-toldafregninger generelt skal afregnes via hans egen toldhenstandskonto (Zollaufschubkonto ZAZ). En privatkunde skal betale told og skatter kontant ved personlig udlevering / afhentning. Der skal ikke betales en forskudsprovision. (status 2015)

Eksempelberegning Schweiz: (ikke forbindende)

Dette er kun et beregningseksempel til illustration, de præcise oplysninger skal kunden selv finde frem til.

I Schweiz ligger grænsen for fritagelse (2015) ved CHF 62,00 (fakturabeløb inkl. forsendelsesomkostninger). Her skal der betales hverken moms eller told. Fakturabeløbet omregnes af tolden altid med den aktuelle valutakurs til CHF, ligegyldigt om du har købt i dollar eller EUR.

Her en lille eksempelregning over de samlede omkostninger for Schweiz:

Du bestiller varer med en værdi på 325 CHF hos en tysk onlineforhandler, så opkræves ca. følgende samlede omkostninger, hvorved omkostningerne for toldbehandlingen (omkostninger toldbehandling - post-toldbehandling) ved forsendelsestype "DHL International" allerede er inkluderet i eibabo® forsendelsesomkostningerne.

Omkostninger toldbehandling: 16,50 CHF (varierer ved posten mellem CHF 12,00 - 17,50). Ved kurerer (DHL, DPD, UPS etc.) kan dette gebyr være betydeligt højere, hvis det ikke allerede er inkluderet i den valgte forsendelsestype (allerede inkluderet ved forsendelsestype DHL International eller DHL Express). Behandlingstillæg (ikke ved køb i Tyskland): 9,75 CHF (udgør 3 % af varens værdi og beregnes af posten ved importen fra alle lande, undtagen Tyskland, Frankrig, Østrig og Italien). Ved kurerer varierer dette gebyr og skal til dels ikke betales. Omkostninger for manglende deklaration: 13 CHF (hvis handelspapirerne ikke er anbragt uden på pakken i 3-dobbelt udfærdigelse eller noget blev deklareret forkert, så åbnes pakken mod betaling af et gebyr. Kurerer har til dels andre gebyrer. Dette gebyr opkræves ikke, såfremt afsenderen har deklareret alt korrekt. Til sidst opkræves endnu momsen (importmoms) på 8 % moms eller 2,5 % (status 2018), alt efter typen af den importerede vare.

1

Top 3 FAQs

1. Hvordan fungerer toldbehandlingen hos eibabo®, og hvilken told skal jeg betale?

Hvert enkelt land opkræver forskellige gebyrer, afhængig af varens klassificering (toldtarifnummer). Ved alle transaktioner med levering til udlandet (tredje- og EFTA-lande) identificeres produkterne via et toldtarifnummer, som ved eksport er ottecifret og ved import har elleve cifre. På grund af kodningen kan varer (serviceydelser er udelukket) i næsten hvert land klassificeres entydigt af toldmyndighederne, således kan toldmyndigheden registrere dem skattemæssigt eller oprette statistikker over varestrømme. Uden et toldtarifnummer kan en vare ikke eksporteres til EFTA- eller tredjelande. Hvert enkelt land har også forskellige regler mht. toldfritagelse.

Hvert enkelt land har standard toldsatser, som gælder for import af varer. Der findes også såkaldte præferencetoldsatser, som anvendes under bestemte forudsætninger og som regel er meget lavere end standard toldsatsen.

Om varerne er præferentielle eller ikke, er f.eks. afhængig af varernes oprindelse og om der findes præferenceaftaler mellem EF og importlandet, f.eks. findes sådanne aftaler med EFTA-staterne Norge, Island, Schweiz og Liechtenstein. Import med præferencetoldsats, som hyppigt er på 0 %, bevilges, hvis den importerede vare er et oprindelsesprodukt iht. præferenceaftalen. Dette er kun tilfældet, hvis varen helt igennem er fremstillet eller forarbejdet i aftalepartens land eller territorie.

eibabo® er et foretagende under eibmarkt.com GmbH. eibmarkt.com GmbH er en af de få eksportører i denne branche, der er godkendt af det tyske toldvæsen. Tolden kontrollerer flere gange om året, at alle kriterier overholdes. eibmarkt®.com GmbH er koblet på AEB GmbH's datacenter og agerer iht. den af den tyske forbundsskattedirektion (Bundesfinanzdirektion) certificerede ATLAS-metode. Med vores egen digitale toldbehandling kan vi hurtigt og ubureaukratisk iagttage og påvirke processer. Vores medarbejdere er omfattende uddannet på dette system og taler flere sprog for at kunne svare på internationale kundeforespørgsler.

Det betyder, at vi fremskaffer alle varedokumentationer (oprindelsescertifikater, varecertifikater, præferencedokumentationer, andre påkrævede ledsagedokumenter i importlandet), der er nødvendige til eksporten, så du får bedste komfort og sikkerhed. Desuden deklareres hver vareforsendelse faglig korrekt, så du som kunde ikke har unødvendigt ekstra arbejde og problemer med posten og tolden.

2. Hvilke forsendelsesomkostninger beregnes i eibabo® store?

Forsendelsesomkostningerne finder du via en link i nærheden af produktprisen. Oversigtssiden over forsendelsesomkostningerne kan hentes via serviceområdet i hovedmenuen (desktopversion) eller i footeren (mobil version)

Såfremt der for det aktuelle leveringsland ikke findes en enhedspris pr. bestilling for en valgt forsendelsesmåde, hvilket som regel er tilfældet ved alle EF-lande og Schweiz (se Oversigtsside over forsendelsesomkostninger), beregnes forsendelsesomkostningerne på grundlag af vægten af de produkter, der ligger i din indkøbskurv, og oplysningerne mht. deres omfang samt leveringsadresse og aktuel valgt forsendelsesmåde. Forsendelsesomkostningerne beregnes generelt vægtafhængigt ved levering i tredjelande samt Liechtenstein og Island (DHL EXPRESS eller DHL INTERNATIONAL). Forsendelsesomkostningerne i indkøbskurven beregnes kun på ny, hvis der lægges flere produkter ind i indkøbskurven eller leveringsland hhv. forsendelsesmåde ændres.

3. Hvordan skal eibabo® oplysningerne om leveringstid, som står ved produktet, forstås?

Oplysningerne om leveringstid i detaljevisningen til produktet gælder for det aktuelt indstillede leveringsland i dage (dag = mandag til fredag, ingen helligdag i Tyskland i forbundslandene Bayern eller Sachsen) efter modtagelse af ordren. I desktopversionen kan leveringslandet ændres via hovedmenuen, indkøbskurven eller via "Min konto"-området efter login.

I produktets forhåndsvisning kan straks disponible produkter identificeres ved det grønne lastbilssymbol.

Ved et rødt lastbilssymbol finder du i detaljevisningen f.eks. denne oplysning:

Dato / 1-2 dage

Dette betyder, at det handler om et aktuelt udsolgt lagerprodukt, som senest efter den viste dato igen er på lager og således disponibel. Sådanne produkter kan bestilles normalt, også hvis de er markeret med rødt, såfremt du er indforstået med leveringstiden.

Svar ikke fundet? Vi står altid til rådighed for dig. Dit eibabo® kundeplejeteam.

Gør brug af vores kontaktformular for at stille dit spørgsmål: Kontaktformular